Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč nemám rád ekology aneb trocha matematiky - R52 vs. R55

30. 11. 2009 19:00:59
Otevírám si několik podrobných internetových map, plánovačů trasy, stránky Ředitelství silnic a dálnic a jdu na věc. Co mě v poslední době dohání k stavům šílenství a bezmoci je věčné mudrování o tom kudy a kam by měla vést ta či ona dálnice a nepřeberná spousta (bohužel z drtivé většiny irelevantních) argumentů na stranách všech diskutujících.

Jak jistě problematiky znalý čtenář ví, bylo minulý týden rozhodnutím Nejvyššího správního soudu potvrzeno, že politici postupovali při schvalování plánu, který počítá s trasou rychlostní silnice R52 přes Mikulov, protizákonně. Pokud upustím od následků tohoto, dle mého názoru nepříliš povedeného a hlavně ani důležitého, rozhodnutí, které však prodlouží výstavbu dálnice o několik let, zůstává základní otázkou, jakou jinou alternativu čeští úředníci měli a jak jinak by ovlivnila výstavbu dálnice k našim jižním sousedům.

Rakouská dálnice A5 je již vyprojektována a pomalu se začíná s výstavbou její druhé poloviny. Podle rakouských stránek asfinag.at povede do Mikulova a měla by být kompletně otevřena v roce 2013. Na počátek roku 2010 se plánuje otevření cca první poloviny v délce 23,5km od Vídně a zároveň se začátkem výstavby druhé poloviny až k přechodu Drasenhofen-Mikulov. Zatímco na rakouské straně se řeší, kolik bagrů bude od příštího roku potřeba, u nás to je zas a donekonečna kus papíru s názvem „Ruším, co jsem nařídil, a nařizuji, co jsem zrušil“. A výsledek? Nulový, jako vždy. Na to, že někdo dělal něco špatně, se přijde až ve chvíli, kdy se to nedá změnit a kdy má zveřejnění takové informace za následek jen posměch jak ze strany viníků, tak ze strany veřejnosti, a taky pořádný krajíc ostudy před rakouskými kolegy, ze kterého si ale taktéž nikdo nic nedělá.

Ale co, podívejme se laickým okem z pohledu řidiče na to, zda je varianta přes Břeclav opravdu tak výhodná. Pojedu třeba z Prahy, Olomouce a Brna do Vídně. Tuto variantu jsem zvolil i kvůli tomu, že pokud bych jel z jiných koutů republiky a budu chtít jet co nejrychleji, budu zřejmě volit dálnici a chtě nechtě musím jedním z těchto měst projíždět.

Zadávám cestu Praha – Vídeň do plánovače tras a klikám na tlačítko „nejrychlejší“. Aha, takže zde mám jet přes Znojmo s celkovou vzdáleností 280km. A jak by to vypadalo přes Břeclav, zajímá mne. Tady to dělá dohromady 330km, tedy o 50km více. No a na závěr jak vypadá trasa přes Mikulov a po již dokončené dálnici? 250km na Hranice do Mikulova a 57km z hranic do Vídně se rovná 307km. Když bych vzal v potaz, že z Jihlavy do Znojma nepojedu po dálnici, rozhodně bych jel raději přes Brno a „obětoval“ 27km navíc, které ale ve finále budou znamenat značnou úsporu benzínu. Cesta přes Břeclav už je oproti Znojemské variantě delší o 50km a to je v poměru k trase 280km docela rozdíl!

Dále zadávám trasu Brno – Vídeň. Opět chci nejrychlejší trasu a opět tu máme souboj Břeclavské a Mikulovské varianty. Do Mikulova 46km, pak 57, tedy 103km, přes Břeclav 126km, tedy 23km rozdíl, což je skoro čtvrtina cesty navíc.

A Olomouc? Když porovnám cestu R55 po dokončení z Olomouce do Břeclavi, pak jsem na 101km. K tomu přijde tak 10km obchvat Břeclavi ke st. hranici a 60km úsek do Vídně, tedy 171km dohromady. Trasa Olomouc – Mikulov st. hranice je nějakých 120km a A5 má po dokončení měřit 57km, tedy cesta až do Vídně přes Mikulov měří 177km. Prakticky je tedy úplně jedno, kudy pojedu.

V porovnání variant kudy do Vídně u mě tedy Mikulov jednoznačně zvítězil. Pokud jedu po dálnici tu samou trasu v průměru o 20km delší variantou, spotřebuji na ni cca o 1,5l benzínu více o nákladních vozidlech raději ani nemluvě. A teď budu hodně mírný. Pokud vezmu v potaz, že přes Mikulov je frekvence vozidel 6000 denně, polovina jich by měla začít využívat dálnici R55 přes Břeclav a všechny by měli spotřebovat při cestě přes Břeclav jen o 1,5l pohonných hmot více, pak při 3000 vozidlech mluvíme denně o zbytečně propálených 4500l pohonných hmot. Ročně se bavíme o čísle 1.642.500l, což je pro představu průměrná roční spotřeba 2330 Čechů anebo chcete-li čtvrt promile z celkové roční spotřeby celé ČR (2007).

Tedy ve zkratce u kratší trasy nebude vzduchem létat tolik škodlivin, efektivně se využije ta nejkratší spojnice, čímž se zajistí, aby byla i patřičně využívána a ulehčí se stařičké D2.

Z mého pohledu mi tedy vychází, že Mikulovská varianta je nejvýhodnější z hlediska celé ČR. A pokud pánům ekologům ne, pak nezbývá než jen doufat, že konečné rozhodnutí bude na odbornících, kteří se na celou věc dívají také zdravým selským rozumem.

Autor: Ondřej Klaban | pondělí 30.11.2009 19:00 | karma článku: 42.84 | přečteno: 9040x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Karel Schweitzer

Lež má krátké nohy, pane Rovenský

Asi k nikomu nemám tak zvláštní vztah jako k ekologickým aktivistům. Jsou mezi nimi totiž zajímaví lidé, kteří s nadšením bojují proti špinavostem, ale i podivní lidé, jejichž chování má blízko k manipulaci a účelové lži.

18.9.2017 v 10:53 | Karma článku: 29.40 | Přečteno: 1403 | Diskuse

Mirek Matyáš

To je on! Mého srdce šampion!

Malý elektromobil jsme do firmy zapůjčili poté, co jsme zjistili, že dojezd eGolfu je pro naše potřeby až až. Je menší, ale kupodivu nám vyhovuje lépe.

8.9.2017 v 8:53 | Karma článku: 8.53 | Přečteno: 438 | Diskuse

Ondra Kňava

Díky antioxidantům žena přišla o plíce

Zdrcující sílu antioxidantů poznala 39letá žena z Příbrami. Častá nachlazení a s tím spojená pracovní neschopnost, přiměly Jiřinu (39) k samostudiu.

7.9.2017 v 9:05 | Karma článku: 24.33 | Přečteno: 1913 | Diskuse

Mirek Matyáš

Straší, ale jede! - jaké je to s eGolfem?

Postřehy z dvouměsíční práce s eGolfem. Kam to šlo, tam elektromobilem. Kam to nešlo, tam spalovákem nebo vlakem. Bratislava elektromobilem, Praha elektromobilem, Ústí n/L elektromobilem, Maďarsko elektromobilem - a Ostrava vlakem.

6.9.2017 v 8:56 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 426 | Diskuse

Mirek Matyáš

Horor pro elektromobilisty - mrazivá jízda bez topení!

Dnes budu psát o tom, jak hororová může být cesta elektromobilem, který neznáte, a nemáte ho tak pořádně odzkoušený. A ještě k tomu cesta v mrazivé noci!

4.9.2017 v 9:46 | Karma článku: 34.86 | Přečteno: 5348 | Diskuse
Počet článků 3 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3727
Jsem student ekonomie, kterému není lhostejné, co se kolem nás děje a který se snaží nahlížet na problémy kolem nás selským rozumem našich babiček a dědů.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.